söndag 16 mars 2014

Oslo i bilder

 Såklart är det mycket man vill skriva om just nu. Norska feministböcker, mina galna framtidsplaner, men framförallt nazistattacken i Malmö 8 mars, och det växande motståndet mot rasism och nazism i alla dess otäcka former. Nu händer det grejer. Men jag orkar inte det just idag. Istället; Oslo i bilder! Håll till godo!


 





















































Utsikten från Ola Narr, nära mitt hem. Här ser man varför det kallas Oslogryta. Stan ligger i en grop. Här på bergsslänten brukar det för övrigt sitta par och hålla hand och kline lite så här i solnedgången.



  
Skateparken på GSF. Det är en stor betongpool utanför också, där småkidsen gör drop-ins som om det inte fanns nån morgondag. En av de första somrarna här satt vi mycket och såg på dem, hur de utvecklades och blev bättre bara för varje vecka, och satte de där tricksen som var helt omöjliga i våras.





I fjärran ser man Dåliga Gatan! Den är förfärligt lång, går under vårt köksfönster och här får man se lite av varje, tyvärr inte rumsrent att berätta här. Notera att vi på norskt vis har tvättmaskinen i köket.



Vigelandsparken, en av de största turistattraktionerna i stan. Här syns bara finalen; en gigantisk fallos av nakna människor. Storleken är typ sån att jag inte skulle nå upp till nedersta gubben i tornet ens om jag hoppade och sträckte mig. Hela parken består av naket, hundratals statyer, och är ganska cool. Gustav Vigeland fick pengar till projektet av Oslo Brændevinssamlag (fantastiskt namn va?) som var ett slags föregångare till Vinmonopolet, som är norsk motsvarighet till Systembolaget. Det här var ju runt sekelskiftet till 1900 typ, så det var ju lite kaos med spriten ute i stugorna, precis som i Sverige. Lagar och regler skärptes och brännvinssamlagen bildades som fick organisera en ordnad försäljning. Sen var det nån poäng med att deras vinst skulle gå in i samhället igen, om jag minns rätt. Så då kunde det bli kulturpeng av 'et. Iallafall så höll de på med det och Vigeland med konstverken i 40 år, och från att det skulle bli lite fontän och skulpturer vid Stortinget så blev det en skitstor park ute på västkanten. Så kan det gå.

Fräscht klotter med budskap i Gamlebyen.


Internationella kvinnodagen nu i år! Det var helt tjockt med folk baköver, in på samtliga sidogator, och runt hela Youngstorget. Hur fett som helst! Tidigare år brukar vi vara ett par hundra, men i år räknar de på över 11.000 pers! Såklart är det för att högern och rasisterna vann valet i höstas. För de har redan tagit fram förslag på att inskränka aborträtten, och då ser ni, då tog det faktiskt hus i helvete. Oslo överraskar mig ibland, min kära gamla slitna stad.


Fina gatan.


Utsikten från min fönster häromdan. Vår i luften. Jepp, det är Oslofjorden ni ser som blänker längst därnere, havsutsikt minsann, fint som kattskit i vällingen!

Undertecknad, på promenadgatan ner från Slottet mot Karl Johan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida