tisdag 29 oktober 2013

Mer och mer och mer

Vann 1250 spänn på tipset förra veckan, blev skitglad. Jag spelar inte så mycket, bara på Champions League ibland. Förra veckan spelade jag två olika små system, satte 100 spänn på ett ganska vanligt, typ att PSG skulle vinna sin match, att Bayern München skulle leda i halvtid och sen vinna, att Real Madrid skulle leda i halvtid och sen vinna, att United skulle vinna sin match, och sist att Galatasaray skulle vinna sin. Inget helvilt direkt, men de där halvtid/fulltid-spelen är ju alltid riskabla. Kändes dock ganska lugnt med två så offensiva lag som Bayern och Real Madrid, som båda har så många scorers. Jag var ändå lite orolig för Galatasaray för de mötte Köpenhamn som jag gillar lite, och som har en fantastisk målvakt i han där Wiland. Men Galatasaray har såna där gamla hjältar som Drogba, Sneijder och Eboué. Man vet aldrig. Det gick bra iaf.
Sen hade jag en till liten tippning, lite mer crazy så jag satte bara 25 kr; att Real Madrid skulle vinna sin match och att Bayern München skulle vinna med exakt 5-0. De kom upp i 3-0 ganska fort och jag tänkte att jag kanske lagt mig för lågt, men sen var det tyst om den matchen jävligt länge. Vi satt och såg på en annan alltså, och så plingar det till och kommer upp en liten textrad när det hänt nåt i nån annan match. När domaren blåste av vår match stod det 4-0 till Bayern och jag vart lite besviken. Och precis då plingar det till. Götze har gjort 5-0 i 92:a minuten. Så sjukt grymt jädra kul. Ja, och den mer vanliga tabellen gick in. Och L:s tabell gick in. Och matchen vi såg var asbra. Vilken ljuvlig fotbollstid det är just nu.


Mer då? Frp sitter i regering. Det är helt ofattbart men ändå så typiskt sig, just nu, här. Redan har det införts kristendomskunskap istället för det mer allmänna religion på skolplanen, och redan har första rösten höjts om att avgiftsbelägga biblioteken, som vi pratade om förra gången, ja ni vet ju. Jämställdhetsministern uttalade sig om kvinnornas ansvar vid våldtäkt. Som hon alltså tycker är något som finns. Det är så dåliga tider nu så man inte ens kan skratta åt det.


Mer då? Jag har äntligen förstått det där med bakers procentage. Det är ju liksom bara matte, mitt bästa ämne, ikke noe problem. Mjölet motsvarar 100%. Vätskan bör vara 65-75% av det, litt sånn forskjellig avhengig av hur grovt mjöl man använder, rågmjöl suger mer vatten osv. Sen ska liksom jäsningsmedel och salt vara i förhållande till det också, det kan man bara räkna ut. Och när man lärt sig hur degen ska lukta och kännas när den är klar, inte fjädra upp när man petar på den utan mer pysa tillbaka, då behöver man inte ha nåt recept alls, man kan bestämma själv. Fram med skrapkort och bakbord. Alla former går bra. Andra jäsningen tar man i kylen en sisådär 9-14 timmar beroende på. Bakar av gör man på 250 om det är små bröd, 230 om de är större. Typ. Häller in vatten i början och vädrar ut ångan i slutet. Om man inte orkar med dånandet från degblandaren kan man köra autolysmetoden. Grövre bröd behöver ju inte arbetas så länge heller, det är ju bra.
Baka är nog det enda som är riktigt kul, utom fotboll.


Mer? Ännu mer? Ska vi verkligen ta det? Nej, vi hoppar över.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida