onsdag 18 september 2013

Högern

Jag har några "vänner" på Facebook som röstar blått och inte direkt sticker under stol med det. Det slog mig dagarna efter valet att de tror stenhårt att vi alla röstar utifrån egenintresse och plånbok. De tror att alla som röstar rött gör det för att vi vill gå på bidrag och fuska. Och själva röstar de blått för att de tror att de jobbar hårdare än alla andra och därför borde få betala lite mindre i skatt.

Högerns oförmåga att förstå några andra värden än pengar är ett sånt där faktum som fortsätter att förvåna mig. Det gäller ju inte bara politikerna utan alla deras väljare också. Jag fattar inte grejen med att gnälla om skatten. Är det från deras första sommarjobb den här ilskan härstammar? Var det ingen som hade sagt att de inte fick ut hela 35 kr/timmen, utan att lite drogs i skatt? Och så kom de aldrig vidare i utvecklingen därifrån. Jag tänker att vi fick ju lära oss systemet med skatt ända från början, man fattade vad poängen var, vad det gick till och hur man skulle räkna långt innan man fick sitt första jobb.

Hursomhelst. Läste en skitbra artikel om ett av Frp:s förslag, och det som var lite kul med det hela var att jag hade tänkt kommentera på en av dessa "vännernas" sidor, om att vi röstar rött av fler skäl, t ex solidaritet, t ex för att behålla välfärden, t ex för att behålla bibliotek och badhus, ja ni vet. Började skriva inlägget säkert fem gånger men avbröt mig hela tiden, för jag vet ju egentligen att det inte går att diskutera. Det är som att dunka huvudet i väggen, det sa jag kanske sist med? Artikeln iallafall, handlar just om att Frp vill införa avgifter på biblioteken. Gå där och förkovra sig i snobberi, det ska man minsann få betala för. Det är ytterligare ett sånt där faktum, högerns oförmåga att begripa kultur. De har ingen satir, ingen musik, inga radikala teatergrupper, inga serietecknare, ingenting. De har bara sina pengar, arma människor.

Här är artikeln:
http://www.dagbladet.no/2013/09/13/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/cathrine_sandnes/29261892/

2 kommentarer:

Blogger Kattur sa...

Läste följande mening i Svenska Dagbladets ledare 18 september. "Mindre utrymme för politiken betyder något större makt för medborgarna."
Jag blir inte klok på den. Efter att ha läst ledaren ett par gånger tror jag att jag förstår att de menar att om pengarna flyttas från politikernas händer till "folkets" så kan folk i allmänhet välja vad de vill satsa på. Då kan du som privatperson välja att betala pengar till vårdorganisationer eller olika forskningsprojekt, eller så kan du välja att köpa ett nytt kök osv.

Meningen stör mig fortfarande. Den poppar upp som någon slags tankemygga och jag kan inte bestämma mig för om den ska få suga blod och surra vidare eller om jag ska försöka slå ihjäl den.

19 september 2013 kl. 03:40  
Blogger Fritz sa...

Ja hu, avskyr sånt där. Deras förbannade pengar. Det är som med kulturen. Såg det där Kobra-avsnittet där de pratade en del om att borgarna helst vill dra in alla kulturstöd så att folk verkligen får välja själva om de vill ha kultur. Vill du ha Nationalmuséet? Då får du väl donera några miljoner då. Typ.

4 oktober 2013 kl. 11:13  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida